Új bor, új tömlő
2019. július 6. Évközi tizenharmadik hét – szombat
Goretti Szent Mária szűz és vértanú
P. Matthew Kaderabek LC

Mt 9,14-17
Keresztelő János tanítványai egyszer Jézushoz járultak, és megkérdezték tőle: “Miért van az, hogy mi és a farizeusok gyakran böjtölünk, a te tanítványaid viszont nem tartanak böjtöt?” Jézus így felelt nekik: “Vajon szomorkodhat-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Eljönnek a napok, amikor elviszik tőlük a vőlegényt, akkor majd böjtölnek. Senki sem tesz régi ruhára új szövetből foltot, mert az új szövet kiszakítja a régit, és a szakadás még nagyobb lesz. Új bort sem töltenek régi tömlőkbe: mert így kiszakadnak a tömlők, a bor kiömlik, és a tömlők is tönkremennek. Az új bor új tömlőkbe való; akkor mindkettő megmarad.”

Bevezető ima: Uram Jézus, hiszem, hogy Te vagy az Isten fia. Azért jöttél, hogy megmutasd, hogyan kell élnem isten gyermekeként. Remélem, hogy úgy fogod alakítani az életemet, hogy példád szerint élhessek. Szeretlek, Uram. Engedd, hogy az életem visszatükrözhesse az irántam való szeretetedet.

Kérés: Uram, szeretném Szent Ágoston bölcs szavait magamévá tenni: „A lényeges dolgokban legyen egység, a lényegtelenekben szabadság, mindenekben pedig szeretet.”

1. Szabadon választhattok. A mai evangélium megértéséhez, tisztában kell lennünk azzal, hogy az ősi zsidó vallásban a böjt szükséges kötelezettség és önkéntesen vállalt lemondás is volt egyben. A felnőtteknek egyszer egy évben volt kötelező böjtölni, az Engesztelés Napján. Voltak azonban olyan önfeláldozó és vallásos emberek, főként a farizeusok, akik kétszer egy héten, kedden és csütörtökön, napkeltétől napnyugtáig böjtöltek. A törvény nem kötelezte őket erre, önkéntesen vállalták. A böjt, amiről az evangéliumban vitatkoznak, nem az a böjt, ami minden zsidó felnőtt számára kötelező volt, hanem a teljesen szabadon választható, heti önmegtagadás. Vallásos buzgalmuk hasonló ahhoz, hogy szabadon dönthetünk a mindennapi szentmise-hallgatásról, vagy arról, hogy a katolikusok a pénteki napokon tartózkodjanak-e a húsevéstől. Van-e annak a hívőnek, aki minden nap misére megy, vagy tartózkodik péntekenként a hústól joga arra, hogy kritizálja azt, akik nem cselekszenek hozzá hasonlóan?

2. Lelki önmegtagadás a megfelelő okból. Mint tudjuk, Jézus az imádság és a böjt embere volt. Mégis azt látjuk, hogy itt megvédi a tanítványokat, amiért nem böjtölnek. Talán azért, mert a böjtölés nem tenne jót nekik? Nem erről van szó. A böjt nagyon is hasznos a léleknek. Jézus azért tesz így, mert ahhoz, hogy a böjt, vagy bármilyen lelki vállalás hasznos legyen, önként és meggyőződésből kell vállalnunk, nem pedig attól való félelmünkben, hogy az emberek mit fognak szólni hozzá, ha nem tesszük meg. Egyúttal Jézus emlékeztet minket arra, hogy nem bánhatunk úgy a vallás egy szabadon választható elemével, mintha kötelező előírás volna, akkor sem, ha olyan hasznos dologról van is szó, mint a böjtölés.

3. Szabadon élni Isten gyermekeként. A kereszténység előtti vallások nem tartották nagy becsben az egyén szabadságát. Természetesnek vették, hogy az egyén alkalmazkodik a közösség elvárásaihoz. A kereszténységben Jézus világossá teszi, hogy a vallásos cselekedeteknek nincs semmi értékük, hacsak nem szabad akaratunkból gyakoroljuk. Isten gyermekeinek szabadságában élni a keresztény hit egyik fő jellemvonása. Ha ezt csupán külső kényszer hatására és a szabályok megtartása érdekében próbálnánk teljesíteni, az olyan lenne, mint amikor új bort töltenek a régi tömlőbe – hiábavaló próbálkozás.

Beszélgetés Krisztussal: Uram Jézus, az utolsó vacsorán azért imádkoztál, hogy mindenki, aki Téged követ, egy legyen a hitben és szeretetben. Segíts megértenem, hogy ez az egység a katolikus hit minden kötelező előírására vonatkozik, de nem a szabadon választható dolgokra. Segíts, hogy ezeket meg tudjam különböztetni egymástól. Néha elcsodálkozom azon, hogy másoknak miért nem fontosnak egyes lelki vállalások és önfeláldozó tettek, amelyeket én nagyon hasznosnak tartok. Ne hagyd elfelejtenem, hogy ezek a hasznos áldozatok és gyakorlatok nem kötelezőek és nem mindannyian kapunk meghívást ezekre a tettekre! Ne engedd, hogy félreértett buzgalmam széthúzást okozzon Misztikus Testedben!  Felajánlom ezeket a gyakorlatokat másoknak azért, hogy a Veled való kapcsolatukat megerősítsék, de nem vetem meg, vagy kritizálom őket, ha nem vállalják maguktól. Szent Ágostonnal életelvemmé teszem: „A lényeges dolgokban legyen egység, a lényegtelenekben szabadság, mindenekben pedig szeretet.”

Elhatározás: Egy ismerősömmel megosztom, hogy egy lelki vállalás, vagy önfeláldozó tett miként építette a Jézussal való kapcsolatomat, de nem leszek erőszakos, vagy kritikus, ha nem nyitott egy önként vállalt cselekedetre. 


A pápa imaszándéka 2019. július hónapra:

Az igazságszolgáltatás feddhetetlenségéért: Imádkozzunk, hogy az igazságszolgáltatás területén dolgozók becsületesen végezzék munkájukat, és így ne a világot átszövő igazságtalanságé legyen az utolsó szó.

 

Erdő Péter bíboros, prímás imaszándéka:

Ima a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusért

Mennyei Atyánk, minden élet forrása!
Küldd el Szentlelkedet, hogy az önmagát értünk feláldozó és az Oltáriszentségben velünk levő Krisztust
felismerjük és egyre jobban szeressük!
Ő Urunk és Mesterünk, barátunk és táplálékunk, orvosunk és békességünk.
Adj bátorságot, hogy az ő erejét és örömét elvigyük minden emberhez!
Add, hogy a készület ideje és az Eucharisztikus Kongresszus ünneplése egész hívő közösségünk, fővárosunk, népünk, Európa és a világ lelki megújulására szolgáljon! Ámen.

Tovább! 


Jöjjön el a Te Országod!
Ez a Regnum Christi Mozgalom napi elmélkedése.