Szent Domonkost ábrázoló képet helyeznek el a debreceni Szent László domonkos templomban, amit május 24-én, pénteken az este 6 órakor kezdődő szentmisében áldanak meg. A rendalapítót ábrázoló eredeti középkori kép az olasz Soriano Calabro község domonkos kolostorában található, amelyhez több száz csoda fűződik, különösen gyermekáldásért, gyermek egészséges születéséért imádkozó édesanyák fohászai találtak meghallgatásra a szent közbenjárására. Csoda övezi nemcsak az eredeti képet, hanem annak a különböző országokban elhelyezett másolatait is.
A kép megáldását követően kísérőrendezvényeket is ajánl a debreceni domonkos közösség május 24-25-26-án, a Nagyerdei Kultúrparkban, valamint a Főnix Rendezvényszervező Kft-vel karöltve a Kölcsey Központban. A kép történetéről, a kezdeményezés körülményeiről, tervekről a Debrecenben szolgáló Tokodi László OP domonkos szerzetes atyát kérdeztük.
A hagyomány szerint a képet Szűz Mária ajándékozta 1530-ban — 20 évvel a rendház alapítása után — a Sorianóban lévő domonkos kolostornak. Azt követően számos csodás gyógyulás, imameghallgatás övezte történetét. 1530-ban jegyzik az első csodát, amelynek sora azóta is tart. Ugyan a képet most fogjuk elhelyezni templomunkban, de a Szent Domonkoshoz szóló fohász meghallgatását már itt a közösségünkben is megtapasztalták. Vannak olyan szülők, ahol nagyon nehéz és veszélyeztetett várandóság alatt a szent közbenjárását kérték, és végül egészséges ikreik születtek. A világ számos országában elkészítették már a kép másolatát, hogy imádkozhassanak előtte. De nem a kép teszi a csodát, hanem az Istenbe vetett hit.
A Spanyolországban született Szent Domonkosnak nagy kultusza van nemcsak hazájában, hanem más országokban is. Hogyan született a merész ötlet, hogy Debrecenben is terjesszék közbenjárásának hathatósságát?
Magyarországon még nincs erre a célra elhelyezett Szent Domonkos-kép. A Debrecenben szolgáló lengyel származású Górski Jacek OP plébános hozta magával ennek hagyományát szülőhazájából, és én is ott találkoztam e kultusszal a tanulmányaim során. Lengyelországban három közösségben is szolgálnak olyan domonkos apácák, akik klauzúrában élnek (elzártan, csak a kolostoron belül mozognak, és állandóan imádkoznak), és ezzel a küldetéssel is foglalkoznak. Kérésre elküldik az imákat és az ehhez tartozó domonkos öveket. Ők sok-sok csoda visszajelzését kapták már imameghallgatásokról.
Ahogy említetted, a Szent Domonkoshoz fordulók egy övet is kapnak. Ez mennyire szorosan tartozik a közbenjáró imához?
Az öv viselése a kép tisztelete mellett
szintén évszázados hagyományként van jelen. Maga a kép és az öv is egy
egyházilag jóváhagyott szentelmény, emellett fontos a hit erőssége.
Akkor fejti ki igazán a hatását, ha valaki hittel imádkozik, anélkül nem
működik. Nem mágikus tárgyról van tehát szó. Ez az öv Szent Domonkosra
emlékezteti viselőjét, aki közbenjár érte Istennél. Viselhető az imádság
ideje alatt, vagy egész nap. Régen a nők a derekukra kötötték, hogy
mindig emlékeztesse őket a szándékukra.
Kérésre övet küldünk,
felírjuk a közbenjárást kérő nevét, hogy a közösség és az egész Szent
Domonkos-rend — nővérek és testvérek — imádkozhassanak érte. Tehát senki
nem lesz egyedül a közbenjárást kérő imában.
A Domonkos-rend debreceni közössége különösen is foglalkozik az életvédelemmel, preferálja a természetes családtervezés módszereit, a lelki adoptálás imamozgalomban kilenc hónapon keresztül fohászkodnak az abortálásra ítélt gyermekek megszületéséért és családjukért. Most még előbbre mennek, hiszen segítséget ajánlanak a meddő pároknak mind természetfölötti, mind pedig a természetes módszerek útján. A rend küldetése az életvédelem?
Tulajdonképpen minden szerzetesközösség,
a kereszténység az evangéliumi életet, vagyis az élet védelmét, örömét
hirdetik. Guzmán Szent Domonkos 1216-ben azért alapította meg a
szerzetesrendünket, a Prédikátorok Rendjét, hogy az igaz tanítást
hirdetve felszámoljuk az eretnekségeket, vagyis minden olyan
tévtanítást, ami Krisztus evangéliumával ellentétes. A prédikátorok
vállalták azt a szolgálatot, hogy megkeresik azokat az embereket, akik
helytelenül gondolkodnak — akár a hit, vagy morális értékek kérdésében
—, és az értelmi ráhatás ajándékának segítségével, észérvekkel
felvértezve, valamint a kegyelem hathatós erejével meggyőzik őket.
Napjainkban
már más formát is ölt az eretnekség, az evangélium-ellenességet a
halál, az önzés, a bűn kultúrája, stb. is jelenti, amelyre Szent II.
János Pál pápa hívta fel a figyelmet. Ez ellen tennünk kell! Éppen ezért
hirdetjük az élet igenlését és az ebből fakadó örömöt. Az élet nem a mi
kezünkben van, nem ember hozza létre. A teremtő Istentől ered, mert Ő
maga az Élet. Ne akarjunk olyan dolgokat tenni, ami nem a mi feladatunk.
A gyermek ajándék, nem lehet kikényszeríteni.
A lombikbébi-program
természetellenes, hormonkezelései megterhelik a nő szervezetét, nem
beszélve arról, hogy a megfogant életek között szelektálnak. A
mesterséges megtermékenyítésnél a gyermek nem természetes úton, a szülők
szerelméből fogan, hanem laboratóriumi körülmények között.
„A
Katolikus Egyház az élet védelme mellett teszi le a voksát a fogantatás
pillanatától a természetes befejeződéséig. A lombikbébiprogrammal az a
probléma, hogy nem a férfi és a nő természetes kapcsolatában fogan meg
az élet, ráadásul pluszmegfoganások is történnek mesterséges körülmények
között. A többi embriót vagy lefagyasztják és félreteszik, vagy
elpusztítják. A mesterséges megtermékenyítés nem elfogadható a Katolikus
Egyház számára.” (Veres András, az MKPK elnökének a válasza a Magyar Nemzetnek adott interjúban)
Ebben szeretne segíteni a domonkos közösség?
Igen. Egyrészt természetfeletti úton az
említett közbenjáró imával, másrészt olyan természetes családtervezési
módszernek a női ciklus csodájának ajánlásával, amelynek köszönhetően
már szintén sok új élet fogant.
Az orvostudomány is érthetetlenül áll
azelőtt a tény előtt, hogy ma minden ötödik pár meddőséggel küzd.
Fizikailag egészséges emberekről is szó van itt, az orvosi diagnózis
nagyon sok esetben negatív, de mégsem sikerül a foganás. Akkor mi az oka
a meddőségnek? Nagyon jól tudjuk, hogy a betegségek 80 %-a
pszichoszomatikus, vagyis lelki eredetű. Itt is ez a probléma áll fenn.
Talán észre sem vesszük, de a bennünk felgyülemlő harag, a megbocsátás
hiánya, egocentrikus élet, erőszak, stb. is ezt okozza. De beszélhetünk a
helytelen táplálkozásról, környezetszennyezésről, ami szintén a bűn
következményeként akadályozza a gyermekáldást.
Hogyan segít ebben a domonkos plébánia?
A gyermek ajándék, mi a csendet adjuk hozzá. Ez azt jelenti, hogy segítünk kapcsolatba kerülni Istennel, aki az életet adja. Fontos, hogy a gyermekáldásra váró édesanya megnyugodjon, letegye a terheit, békére találjon. Itt az elfogadás, a nehézségek elengedésének megtapasztalása nagyon fontos, ami már a gyógyulás útjára terel. Sokszor a görcsös akarás is gátolja az édesanya szervezetét abban, hogy létrejöjjön a foganás. Lelki beszélgetésekre is adunk lehetőséget, amely után felszabadul az ember.
Mire számítanak a kép elhelyezésével, mik a távlati tervek?
Várjuk a meddő párokat, családokat, a
gyermeküket váró édesanyákat, hogy imádkozzanak. Egész nap van erre
lehetőség, a templom mindig nyitva áll. Imádkozhatnak a családtagok,
szülők, nagyszülők, testvérek is ezért a szándékért.
A meddő párok
igen nagy száma serkent bennünket arra is, hogy céltudatosabban
odafigyeljünk a természetes családtervezés módszereinek (Billings
Ovulációs Módszer, FEMM Health Módszer, és a Creighton Módszer, amely a
NaPro Technológiának – a mesterséges megtermékenyítés katolikus
alternatívájának alapját képezi) megismertetésére. Olyan klinikát
szeretnénk létrehozni Debrecenben a Domonkos-rend támogatása alatt, ahol
a NaPro Technológiát alkalmazzák.
Ezen módszerekről részletes tájékoztatást is kaphatnak az érdeklődők a kép elhelyezését követő napokon az ÉletÖröm- Szent Domonkos Családi Fesztiválon is.
A három napos rendezvény tehát 24-én,
pénteken este 6 órakor szentmisével kezdődik a Szent László
Domonkos-templomban, ahol megáldjuk Szent Domonkos sorianói kegyképének
másolatát. Másnap, 25-én, szombaton a Nagyerdei Kultúrparkba várjuk a
családokat, a legifjabbakat a legkülönbözőbb gyermekprogramokkal:
arcfestéssel, népi gyermekjátékokkal, kézműveskedéssel egybekötött
hangulatos gyermeknapi forgatagra. Itt lesz lehetőség a különböző
standoknál szakemberek segítségével megismerkedni a Ciklus Csoda
elnevezésű programmal, amely a természetes családtervezés módszereit
foglalja magába. Lesznek, akik az abortusz kockázatáról is tájékoztatást
adnak, valamint tanúságtételeket hallhatunk azon családoktól, akik
sérült – Down-szindrómás, autista – gyermekeket nevelnek. Sokan félnek
az ilyen gyermekek vállalásától, de őket is Istentől kapjuk, akiknek
joguk van az életre. Nem teszik tönkre a család életét, hanem különleges
szeretetükkel kincsként vannak jelen szerető családjaik körében.
A
háromnapos fesztivál 26-án, vasárnap a Kölcsey Központban folytatódik,
ahol a plébánia a város gyermeknapi rendezvényéhez csatlakozik. Itt
szintén lesz lehetőség szakemberek tanácsát kérni az említett Ciklus
Csoda módszerekről.
Életellenes világban élünk. Küldetésünk az örök életért szól, ehhez hozzátartozik az élet teljessége a fogantatástól a földi élet természetes úton történő befejezéséig.
Szent Domonkos sorianói kegyképe
A Sorianóban található kolostor a
kezdetektől fogva szigorúbb rendi fegyelemben élő kolostorként működött,
ahol négy domonkos szerzetes élt: három pap és egy segítő testvér, ez a
minimális létszám szükséges egy kánonilag jóváhagyható kolostor
megalapításához. Az imaórákat éjszaka is végezték, mint ahogy általában a
nagyobb kolostorokban.
1530-ban a kis kolostorban Domenico Galiano
atya volt a prior. Szeptember 14-ről 15-re virradó éjszaka, körülbelül
három órával napfelkelte előtt az ott élő Lorenzo testvér, amikor az
imára harangozott, bement a templomba, hogy előkészítsen mindent a
reggeli imádsághoz. Abban a pillanatban, amikor elkezdte meggyújtani a
főoltár gyertyáit, a halvány fénynél három nemes hölgy jelenlétére lett
figyelmes. A testvér nagyon meglepődött, hogy ebben az órában a bezárt
ajtók ellenére nőket lát a templomban. A legnemesebb kinézetű hölgy
azonban nem hagyott időt számára a gondolkodásra. Hozzá közeledve
megkérdezte:
— Ki a védőszentje ennek a templomnak?
— Szent Domonkos – bizonytalanul és gyanakodva válaszolt a szerzetes.
— Van itt valamilyen képe a szentnek? – kérdezte a hölgy.
— Nincs, csupán ez! – mutatott a testvér az apszis kövér freskójára.
— Jól van, akkor vegyétek ezt. Vigyétek el az elöljáróhoz és mondjátok meg neki, hogy a főoltár felett helyezze el.
Ekkor a nemes hölgy a testvér kezébe adott egy tekercset és eltávozott a másik két hölggyel a templom sötétjébe.
Lorenzo
testvér elfutott a priorhoz, és elmondta neki, mi történt, majd átadta a
tekercset. Észrevéve a testvér nagy izgalmát, a két másik atya is
odafutott, hogy megtudják, mi történt. Galiano atya széthajtotta a
tekercset, amelyen Szent Domonkosnak a szépen megfestett képe volt
található. Meglepetten és elragadtatva szaladtak a domonkos testvérek a
templomba a három hölgyet keresve. A főoltáron még égő gyertyák finoman
megvilágították a templom főhajóját, de az teljesen csendes és üres
volt. Mindenütt keresték őket, de mindhiába. Körültekintően ellenőrizték
az összes zárat az ajtókon, és mindegyiket gondosan bezárva és
érintetlenül találták. A templomon kívül érdeklődtek a hölgyek után, de
ott sem látott és hallott róluk senki. Az istenfélő szerzetesek nem
tudták, milyen módon és kitől kérjenek magyarázatot az esetről.
A
következő éjszaka Szent Katalin megjelent az egyik domonkos atyának és
felfedte neki, hogy a három hölgy, akiket Lorenzo testvér látott, a
Boldogságos Szűz Mária, Szent Mária Magdolna, és ő maga, Alexandriai
Szent Katalin. (Forrás: www.domonkosok.hu)
Kovács Ágnes
Örömhír Sajtóiroda
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye